Skip to main content

איך מכינים נייר מצמחים?

איך מכינים נייר בעצמנו?

אם יש לכם את המצרכים הדרושים, אתם מוזמנים לסדנה וירטואלית של הכנת נייר בבית. בטוח צומחות חרציות בסביבתכם, וגם אם לא, יש מבחר לא קטן של צמחים. הצטרפו ותיהנו.

 

תהליך הכנת נייר הוא פשוט כל כך שהרעיון הבסיסי לא השתנהמאז הומצא בסין לפני כ-2000 שנה.האגדה מספרת על הסריס צאי לון אשר טייל ליד הנהר וראה אצות שהתייבשו על רשת דייגים, קילף את המשטחהירקרק, ניפנף אותו באוויר וקרא - "הרי נייר" (בסינית) וכך קיבל את ההשראה לייצור נייר ( המשטח הירוק לגילגול סושי הוא למעשה נייר מאצות ה'נורי' הגדלות בים).

בסין שמרו על סוד ייצור הנייר במשך כ-600 שנה ( בחגיגות הפתיחה המרהיבות לאולימפיאדה בסין הוצג הנייר כאחד מארבע מההמצאות החשובות שלהם) ומשם עבר ליפן ולסמרקנד ולאורך דרך המשי הגיע לאזורנו ומכאן לאירופה ולאמריקה.

בכל מקום אליו הגיע הנייר "הסיני" הוא החליף את מצע הכתיבה שהיה מקובל באותו איזור - אם זה הפפירוס במצריים, האמטה במקסיקו, הקלף באירופה או הטפה בהוואי. פשטות הכנתו והאפשרות להכין גיליונות בכל גודל, איפשרו את תפוצתו העולמית תוך התאמה לתנאים המקומיים ( הצמחים האופייניים, תנאי הייבוש וכו').

ההתפתחות הטכנולוגית לאורך השנים ובעיקר המהפכה התעשייתית של סוף המאה ה-19 וכן הדרישה ההולכת וגוברת לנייר בעקבות התפתחות הדפוס וצריכת הנייר לאריזה ולעוד עשרות מוצרים, קידמה אתמכונת ייצור הנייר לתהליך רציף ומהיר הפולט עשרות קילומטרים של נייר ביום.

כדי להתנסות בהכנת נייר בבית, דרוש ציוד מטבח בסיסי. אותם תנאים שמתקיימים בטבע כמו במקרה של נייר האצות, דרושים עד היום (בין אם במפעלי נייר חדרה הממוחשבים והמתועשים או בהכנת נייר במטבח) - סיבים ממקור צמחי, מים, רשת לסינון וייבוש.

צמחים להכנת נייר

נייר הוא למעשה מארג של סיבים האחוזים זה בזה (מכוח קשרי מימן הנוצרים ספונטנית בתהליך הייבוש) ללא כיוון מוגדר. אם באריג, הסיבים טוויים וארוגים בשתי וערב, הרי אם נסתכל על נייר במיקרוסקופ, נראה "בלגן" של סיבים לכל הכיוונים. כדי להגיע למצב הזה, עלינו קודם לפרק את הצמח לסיבים ואח"כ "לארגן" אותם מחדש בעזרת המים והרשת.

אילו צמחים מתאימים להכנת נייר?
למעשה כל צמח מכיל סיבים (הדרושים לו לייצוב, להולכה ועוד) אך כדי לקבל נייר חזק שיאפשר שימוש בו לציור, הדפסה, קיפול, אריזה וכו', נעדיף צמחים עם סיבים ארוכים, גמישים וחזקים.

בעבר השתמשו בצמחים שגידלו אותם במיוחד להכנת נייר כגון ה"תות נייר" (הנקרא kozo ביפנית) או הקנביס (hemp אינו הזן המשמש לעישון) באירופה, או צמחים שאספו אותם מהטבע כגון מלעניאל מצוי esparto grass, שימש באנגליה ונאסף בצפון אפריקה), או צמחים משימוש משני בחקלאות כגון קש חיטה, או מיחזור של סיבי טקסטיל מבדי כותנה, פשתה וכו'.

כיום התעשייה צורכת עצי מחט ועצים אחרים הניטעים במיוחד לצורך זה.הדעה הרווחת שתעשיית הנייר אחראית לכריתת יערות הגשם אינה נכונה, אך אין להסיק מכך שאפשר לוותר על מיחזור נייר החוסך בעצים !!

ציוד דרוש

סיר נירוסטה, אבקת סודה, רשת סינון עמוקה (כמו של אטיות ), פטיש שניצלים או בלנדר, קנקן 1-3 ליטר, גיגית ורשת סינון שטוחה (כמו נפה).

  • איסוף הצמחים - בעונה זו ניתן להשתמש בצמחי בר הצומחים בשפע כגון גבעולי חובייזה ( לאחר שאכלנו את העלים...), גבעולי חרצית וכל גבעול הקשה לקריעה. בעונות יבשות אפשר להשתמש בצמחי מים כגון עלים של קנה או בצמחים יבשים כגון קש או עלים של קלחי תירס. בסביבה עירונית אפשר להשתמש בגבעולים של זיף נוצה הגדל באיי תנועה או בקליפות טריות מגזם של עצי פיקוס או מפסולת אורגנית כגון גבעולי סלרי מעוצים! (זו רק רשימה חלקית ויש מאות צמחים מתאימים הדורשים לפעמים התנסות)
  • ריכוך הצמחים - לפני פירוקם יש לרכך את הצמחים על ידי השרייה במים רגילים ליום יומיים (צמחים טריים אין צורך להשרות) ובישול איטי של כשעתיים בסיר נירוסטה עם אבקת סודה (לשתייה או לכביסה) ביחס של כוס סודה ל-10 ליטר מים. יש להרתיח הסיבים המושרים במים (שיכסו אותם) עם הסודה ולבשל על אש קטנה עם מכסהולערבב מדי פעם.
  • פירוק הצמחים - לאחר הבישול יש לשטוף הסיבים היטב ברשת העמוקה עד שהמים צלולים. לאחר מכן לפרק אותם לסיבים בעזרת כתישה של כ-15 דקות בפטיש השניצלים על משטח יציב, או 15 שניות בבלנדר. לשים לב להכניס מנות קטנות לבלנדר עם הרבה מים כדי לא לשרוף אותו. אם נכניס קומץ סיבים לצנצנת שקופה וננער עם מים, צריך להתקבל תרחיף אחיד למדי. במידה ולא, יש להמשיך בפירוק.
  • יציקת הסיבים - את הסיבים המפורקים נדלל עם מים רגילים בתוך הקנקן עד לקבלת תרחיף דליל. נמלא מים בגיגית בגובה כמה סנטימטרים ונציף בה את הרשת השטוחה (נפת קמח, חלון קטן עם רשת זבובים מתוחה או בד ציור מתוח על מסגרת) כשהמסגרת הגבוהה כלפי מעלה. ניצוק את הסיבים לתוך הרשת כשבעזרת היד השנייה נפזר את הסיבים עד לקבלת משטח אחיד. נרים את הרשת מהגיגית תוך כדי ניעור קל לשיפור האחידות.
  • ייבוש הנייר - נניח את הרשת בשיפוע קל מול השמש ( או מול המזגן) ולאחר ייבוש סופי (יכול לקחת כמה שעות או יום, תלוי בעובי, בלחות וכו') כאשר הנייר חלק וחמים למגע, נקלף אותו בזהירות מהרשת "והרי נייר !!"
  • תוספות - ניתן לגוון את הסיבים על ידי הוספת פיגמנטים, עלי כותרת של פרחים (לא מוגנים), תבלינים צבעוניים, קונפטי וכו'. את כל התוספות לערבב בתוך הקנקן לפני היציקה.

בהצלחה !

ניתן להיעזר בספרי הדרכה או באינטרנט ובעיקר בקבוצה:
http://groups.yahoo.com/group/PaperMaking/

המכילה מאות נשים (כן מה לעשות? בעיקר נשים) העושות נייר במטבח מכל מה שיעלה על הדעת ונלהבות לשתף ידע.

הכותב הקים ומפעיל את סדנת “תות נייר” במדרחוב שבזכרון יעקב מזה כ-25 שנה.

בסדנה מייצרים ניירות ממגוון צמחים ומקיימים סדנאות להכנת נייר.)
תות נייר בפייסבוק https://www.facebook.com/tutneyar

www.tutneyar.co.il