Skip to main content

הכנת ליל סדר מותאם לילדים כחוויה אינטרקטיבית החקוקה בזכרון

מאת: מיכל שמעון זיסר


הכנת ליל סדר שיזכר כחווית ילדות קסומה זה רעיון נהדר המצריך מחשבה מוקדמת ויכול להפוך למסורת משפחתית נפלאה.

עוד לפני ליל הסדר עצמו ניתן לשתף בהכנות את הילדים בעיצוב, קישוט ועריכת השולחן למשל,  להכין יחד יצירות מתאימות לקישוט השולחן למשל, חבקי מפיות עם ברכה קופצת, או חבקי מפיות , קישוטי פרפרים לכוסות בהתאם לצבעי השולחן או המפיות בשולחן, דמויות מאגוזים ובצק סוכר לצד כל סועד.

 

הגדה תחולק לכל האורחים, ניתן לקיים סבב קריאה בהגדה לפי סדר הישיבה. אפשר לתת לילדים הגדה לפסח מיוחדת לילדים עם רעיונות משחק , דפי צביעה ויצירה בהתאם למיקום התכנים בהגדה, בשילוב עפרונות צבעוניים וטושים, הגדה מוצלחת יכולה לעזור לילדים להכיר את  סיפור ההגדה עוד לפני שהם יודעים לקרוא, בדרך חוויתית ונעימה.

כאשר מגיעים לעשר המכות, עושים הפסקה בהקראת ההגדה ומבקשים מכל האורחים לחפש מסביבם וקרוב אליהם יצוגים של מכות מצרים שהוחבאו מבעוד מועד במקומות שונים כמו: הצמדה מתחת לצלחות ולכלי הגשה שונים (אפשר להעזר  בפלסטלינה , נייר דבק , או דבק שמורים משתמשים בו להצמיד ללוח דפים). על תמונה הקרובה לשולחן, מתחת לכיסא, רצוי שליד כל אחד מהאורחים תהיה דוגמא למכת מצרים אחת לפחות שהוא יוכל למצוא.

בכל מקרה, חשוב ללמוד ולהכיר את סיפור יציאת מצרים וההגדה לפני ליל הסדר, כולל המשמעות של 10 המכות.

דוגמאות להכנת המחשות למשחק חפש את מכות מצרים בשולחן ליל הסדר ומסביב לו:

  • דם: הכנת צורה של טיפות דם בציור, בשקית עם צבע מאכל ובפלסטלינה והחבאה שלהן במקומות שונים על השולחן.
  • צפרדע: הכנת חבקי מפיות בצורת צפרדע, הסתרת צפרדע צעצוע מפלסטיק, צפרדע אוריגמי או צפרדע שהוכנה מחימר קל או פלסטלינה, מסכה של צפרדע.
  • כינים: ציור וגזירה של כינים קטנות, הכנת כינים מצמר גפן צבוע בשחור, הכנת כינים מחימר קל או פלסטלינה, מחוטים שחורים מודבקים, או מגלגולי ניר שחור, אפשר גם מנייר טואלט צבוע בשחור.
  • ערוב: ערבוביה של חיות טורפות, עופות דורסים, זוחלים ארסיים, ניתן להשתמש בחיות פלסטיק כמו נמר, אריה, נחש  ולהניח אותן על מדף או תמונה בקרבת השולחן, ניתן להכין חבקי מפיות בצורת החיות הללו, מסכות של בעלי חיים טורפים , או להכין נחש ממנקה מקטרות או פלסטלינה.
  • ארבה: למי שיש ארבה  מהחנות כבובה מפלסטיק , ניתן להכין ארבה  מגרבי ניילון וחוט תיל ,מאוריגמי, ממנקי מקטרות ואטב כביסה, מעלה של עץ דקל, מעלה של עץ בננה.
  • דבר: הבהמות מתו מהדבר, ניתן להניח חיות פלסטיק כמו פרה שכובות על השולחן במקום מוסתר.
  • שחין: להכין מדבקות אדומות המיצגות הדבקה של פצעים על הגוף או להכין נדגמה של פצע על חלק של בובה מפלסטיק עם חומר של איפור פצעים מפורים ו/או צבע מאכל.
  • ברד: ניתן להכניס אבנים לתוך פחית והרעש ייצג את הברד, אפשר להוסיף לשולחן, ממש לקראת זמן תחילת החיפוש כוס עם קוביות קרח, ניתן להסתיר בכוס שדומה לכוס של אליהו הנביא קוביות קרח.
  • חושך:ניתן להכין משקפים מבריסטול שחור, אפשר גם לגזור ירח וכוכבים מנייר שחור ולהטמין אותם בין או מתחת לצלחות.
  • מכת הבכורות: ניתן להדביק עם נייר דבק תמונה של מכת הבכורות עם דמויות מצריות על גבי בקבוק היין.

כל אורח מספר איזו יצוג של מכה הוא מצא, משנה לשנה ניתן להפוך את היצוגים של המכות ליותר קשים לפיצוח, כמו למשל, בד מנומר במקום נמר מפלסטיק. בצורה הזו הילדים יזכרו את עשר המכות והמשמעות של כל אחת ואחת מהן.

המשחק לא חייב להיות מוגבל רק לזמן הסדר כאשר האורחים יושבים מסביב לשולחן. לאחר שמקריאים את ההגדה אפשר לשחק חפש את עשר המכות עם משימות לכל מכה "משחק לפסח".

 

כאשר מגיע הזמן לפתוח את הדלת לאליהו הנביא, אחד האורחים יכול לקום כאילו לשירותים קצת לפני כן ולהתחפש בעזרת סדין וזקן לבן לאליהו הנביא. דוגמא להכנת תחפושת בקלות של אליהו הנביא.

 

לאחר הארוחה או בסיום הסדר מציעים לילדים לשחק בקוביות בבנית פירמידות, אפשר לשלב משחק תפקידים של מצרי ועבד עברי.

ניתן לשחק באגוזים, מחלקים לכל משתתף שקית עם אגוזי לוז , אפשר לשדרג את השקית לצורה של פרפר .

 

כמובן, לא שוכחים את האפיקומן... ואת המתנות הנלוות כל אחד לפי מנהגי משפחתו.

 

 

בסיום הסדר ניתן להכין יצירה כלשהי בהקשר של ההגדה :

כל שנה ניתן להתאים את היצירה בהתאם לילדים המשתתפים לשנות ולגוון.

 

הנושא המוסיקלי:

  • חלוקת שירונים במשפחות חובבות השירה.
  • שיר כמו "אחד מי יודע" ניתן לכל משתתף לשיר סולו בסבב אורחים.
  • הזדמנויות למופעי ילדים:
  1. בשאילת הקושיות .
  2. בשיר חד גדיא במבטאים שונים או בסיגננות מוסיקליים שונים.
  3. הופעת נגינה בשילוב שירי החג.
  4. אחד מי יודע משולב בפנטומימה , שרים את השיר הידוע ומוסיפים תנועות ידיים לכל מספר.


    חג שמח!