Skip to main content

כיצד לבחור ספרי ילדים ולהרכיב ספריה אצלכם בבית


למה כדאי לשים לב כשקונים ספרי ילדים?

  • הספר שתקנו ישמש את הבכור/ה שלכם וגם את הילדים הבאים. 

מכך עולה שעדיף להשקיע בספר בדפים קשיחים כשמדובר בספרי פעוטות.

  • הספר צריך להיות מהנה. אתם תקריאו את הספר הזה לילדכם אין ספור פעמים.

תקראו את הספר בעצמכם! האם הסיפור מעניין אתכם? האם הוא  מצחיק? האם הוא עושה חשק להמשיך ולקרוא? אהבתם את המסר שלו?

  • הספר צריך להתאים לשלב ההתפתחותי של ילדכם מבחינת אורך הטקסט, התוכן, והמסר שהוא מעביר.
גיל הילדהתפתחות שפתית וקוגניטיביתהתפתחות רגשית חברתיתסוג הספר
שנה
התחלה של מיקוד קשב  משותף.

בתהליך רכישת אוצר מילים.

 
ספרי מתן שם לתמונות.

ספרים קצרים בעלי מקצב או חזרות (מעשה בחמישה בלונים, איה פלוטו). שירי דקלום (בוא אלי פרפר נחמד, דגדוגים).

שנה- שנתיים
הארכת טווח הקשב.

התחלה של צירופי מילים.

זיהוי רגשות בסיסיים
שירי דקלום.

ספרים קצרים בעלי מקצב או חזרות (לבד על המרבד, העכביש העסוק).

סיפורים קצרים מעולם  התוכן הרלוונטי (הטיול של רוזי, הבית של יעל).

שנתיים
התחלה של משפטים לא מורכבים.

מתפתחת הבחנה בין  העולם הפנימי למציאות החיצונית.

זיהוי רגשות בסיסיים  בעצמי ובאחר. התחלת גילויי אמפטיה.
סיפורים המעשירים ומגוונים את אוצר המילים הרגשי של הילד (אקי העכביש הרגיש, פחדרון בארון).

חידוד הקשר הסיבתי בין  ארוע לבין התנהגות ורגשות (לקוף יש בעיה, הביצה שהתחפשה).

שלוש
התחלת משחקי דמיון.

הארכה נוספת של טווח הקשב.

עדיין ניתן משקל גבוה יותר למציאות על פני תכנים רגשיים.
הסבר פערים בין  רצונות וכוונות לבין התנהגות (הקטר הכחול שיכול, כשהכריש והדג נפגשו לראשונה).

הבהרת אמונות מוטעות (תולה רואה ירח מלא, קוף היום וקופת הלילה).

ארבע- חמשמעבר לשפה מורכבת ומובנת.הבנה מורכבת יותר של רצונות, כוונות ואמונות מוטעותחידוד ההבנה של אמונות מוטעות (איתמר פוגש ארנב, יום הולדת מסריח לאוסקר).
שש
יכולת הזיכרון מתפתחת.

הבחנה ביקורתית בין  דמיון ומציאות.

ראשית קריאה.

הבנה שהסתרת רגשות  גורמת לאמונה מוטעית אצל הזולת.
סיפורים בהמשכים (אלדין ומנורת הקסמים, ארץ יערות המערב).

אגדות עם (החתול במגפיים, מעשה

בשלושה אגוזים).

ראשית קריאה (אותיות הולכות לים, אלמי).

לקריאה נוספת – "קריאת ספרים בהתאם לגיל הילד" באתר "זמן הורים".